Inkluzívne vzdelávanie

Stredná odborná škola gastronómie a služieb, Prešov dlhodobo podniká kroky na inklúziu sociálne slabších žiakov, znevýhodnených žiakov či žiakov so špecifickými potrebami a individuálnym prístupom. Na SOŠ študuje istý počet žiakov so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami ako dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia, syndrom ADHD, NKS, porucha koncentrácie pozornosti a ťažká obojstranná porucha sluchu, ktorí sú začlenení do bežných tried. Pri ich vzdelávaní sú využívané špecifické formy a metódy, ktoré zodpovedajú ich potrebám. Vo výchovno-vzdelávacom procese je uplatňovaný individuálny prístup. Požiadavky na úpravu podmienok, obsahu, foriem, metód a prístupov vo výchove a vzdelávaní žiaka, ktoré vplývajú s jeho zdravotného znevýhodnenia sú zadefinované v správach zo špeciálneho pedagogického a psychologického vyšetrenia a následne zakomponované v individuálnych vzdelávacích programoch jednotlivých žiakov. Škola tieto dokumenty v plnom rozsahu rešpektuje a uplatňuje. Pri hodnotení výchovno-vzdelávacích výsledkov za príslušné klasifikačné obdobie je osobitne venovaný čas a priestor na ich hodnotenie. Za zákonom stanovených podmienok a na základe odporúčaní z odborného vyšetrenia môže individuálne začlenený žiak požiadať o úpravu maturitnej skúšky, čo škola v plnom rozsahu akceptuje. Škola plánuje aj naďalej prijímať študentov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a tým odstraňovať bariéry v školstve, ktoré znemožňujú rovnocenný prístup k výchove a vzdelávaniu. V súčasnosti študuje na škole 66 individuálne začlenených žiakov, pri ktorých bola nevyhnutná rozličná miera inklúzie. Zároveň žiadateľ prostredníctvom aktivít realizovaných v súčinnosti s organizáciou Človek v ohrození zabezpečuje inklúziu sociálne slabších a znevýhodnených žiakov.

V rámci inklúzie žiakov so špecifickými potrebami škola žiakom zabezpečuje ubytovanie na internáte, individuálny prístup pedagógov, a v neposlednom rade v prípade zlej finančnej situácie jednotlivých rodín žiakov prepožičiava aj výpočtovú techniku pre zabezpečenie dištančnej výučby. Žiadateľ žiakom so špecifickými potrebami v súčinnosti so sociálnymi organizáciami poskytuje mentorstvo a tútorstvo a zabezpečuje ich doučovanie v prípade, že dochádza k zaostávaniu vo vedomostiach oproti spolužiakom. Vďaka týmto aktivitám SOŠ pozoruje pozitívny posun v rozvíjaní sociálne slabších skupín žiakov. Prostredníctvom jednotlivých aktivít projektu sa budú naďalej poskytovať prvky inkluzívneho vzdelávania na Strednej odbornej škole gastronómie a služieb, Prešov. Škola vytvára a realizáciou projektu bude naďalej vytvárať maximálne priaznivé podmienky na vzdelávanie, osobnostný a sociálny rast žiakov s cieľom ich sociálnej inklúzie a osobnostnej integrity.

Navrhovaný projekt má za cieľ zabezpečiť realizáciu aktivít, ktoré sprostredkujú integráciu žiakov bez rozdielu a vytváranie podmienok inkluzívneho vzdelávania. Modernizáciou jednotlivých učební sa vytvorí vhodné vzdelávacie prostredie pre všetkých študentov a ich plnohodnotnú účasť na vzdelávaní bez rozdielu.

Jednotlivé učebne budú vybavené potrebnými modernými technológiami a prístrojmi, ktoré sprostredkujú inkluzívne vzdelávanie a vývoj znevýhodneným skupinám po viacerých znalostných stránkach:

  • zavádzanie rovnakého zaobchádzania (nediskriminácie), nakoľko každý študent školy jednotlivých odborov bude mať prístup k praktickému vyučovaniu v modernizovaných učebniach;
  • plnohodnotná účasť žiakov so špecifickými potrebami na vzdelávaní;
  • zvyšovanie motivácie pre štúdium a praktický výcvik vďaka získaniu potrebných praktických zručností;
  • dôkladná odborná príprava v danom odbore, náuka obsluhy jednotlivých špecializovaných gastrozariadení;
  • poskytnutie prostriedkov a technológií na získanie dostatočnej praxe pre budúce pôsobenie v jednotlivých odboroch na pracovnom trhu;
  • podpora a motivovanie žiakov so špecifickými potrebami pre vstup na trh práce, získanie požadovaného profilu absolventa vybraného študijného a učebného odboru;

rozvíjanie informačno-komunikačnej gramotnosti žiakov, vytvorenie vhodných informačno-technologických podmienok pre dosiahnutie tohto cieľa.

Inkluzívne vzdelávanie https://norskyprojekt.gastrosos.sk/ spravca

Select your language

Copyright © 2021 Stredná odborná škola gastronómie a služieb. Všetky práva vyhradené. Vytvoril PcWorms.